top of page

EXCLUSIV: ILIE BALACI le vorbește tinerilor despre Sportul Rege. Cum a fost copilaria de fotbalist a

Când spui Ilie Balaci spui, fără doar și poate, numele unei legende din fotbalul românesc. Și chiar dacă pare simplu, parcursul elevului de la Craiova Maxima spre marele antrenor de astăzi a fost unul plin de responsabilitate și, pe alocuri, plin de sacrificii.


"Ai grija ce-ți dorești, că ți se poate întâmpla!"

Provenit dintr-o familie de oameni simpli, Ilie Balaci a știut de mic ce își dorește. Vroia sa fie un mare fotbalist, vroia să fie iubit de întreaga Românie, iar suporterii să-i scandeze numele la fiecare gol. " Ai grijă ce îți dorești că ți se poate întâmpla, așa spune o vorbă din popor. Eu fiind la școală, era ora de dirigenție și ne dădeau fel și fel de lucrări, în care ne întrebau: ce vrei să ajungi în viață, chestii din astea. Iar eu în permanență scriam că vreau să ajung fotbalist și să-l driblez pe ăla și pe ăla."

Așa și-a inceput Ilie Balaci povestea când l-am întrebat cum a ales fotbalul. Dar, după câteva minute, am înteles că de fapt, alegerea a fost făcută invers iar primul pas spre fotbal l-a făcut, involuntar, împins de destin. "La vârsta de 7-8 ani am vrut să fac sărituri în apă. Mă duceam la ștrand și aveam un prieten care era la gimnastică și sărea de la trambullină. Toate fetele erau terminate dupa el și vroiam și eu. I-am zis că vin și eu la gimnastică. Ne-am dat întâlnire a doua zi la ora 7 și jumătate, l-am așteptat, dar când am văzut că nu mai vine m-am întâlnit cu Pițurcă și frații Boldici, care mergeau la fotbal și m-am dus și eu cu ei. Iar din ziua aia nu am mai lipsit nici măcar o dată în viața mea!"

"Aveam timp suficient și pentru școală și pentru fotbal." Parcursul copilului poreclit de prieteni "Minunea Blondă" nu a fost deloc ușor. Știa că dacă vrea să reușească, seriozitatea și perseverența trebuiau să primeze. Extrem de conștiincios, Ilie Balaci nu a lipsit niciodată nici de la școală și nici de la antrenamente. "Timp era super-suficient. Plecam dimineață la antrenament, la ora 11 eram acasă. La timpul ăla nu erau așa multe ore ca acum, intram la ora 13:00 iar la 17:00 eram înapoi acasă. De la 17:00 și până la ora 21:00-22:00, până când mă culcam, aveam timp să îmi fac temele, iar a doua zi de dimineață de la capăt."

"Eu cred că în sport important este să îți respecți adversarul."


Neobosit și cu o dorință de nestăvilit de a face fotbal de calitate, Ilie Balaci a învățat, cat a fost junior, că pe terenul de fotbal trebuie să fii serios, să dai tot ce ai mai bun și, nu în ultimul rând, să îți respecți adversarul.


"Mie îmi plăcea atât de mult să joc, că eu nu mai aveam nici un fel de problemă. Am ajuns să fiu cel mai bun jucator de fotbal din România pentru că nu făceam alunecări sau nu băgam talpa în fața altor jucători, nu era nevoie. Dacă aș fi făcut-o, probabil că nu aș fi rămas în istoria fotbalului românesc. (...) Eu nu sunt de acord cu faptul că jucatorii nu știu să se respecte între ei. În fotbal mâncam cu toții la masă și atunci dacă mie nu îmi convine să îmi rupă unul piciorul, de ce trebuie să i-l rup eu lui?"

"Părinți, trimiteți copiii la sport!" Pentru părinții de acum, Ilie Balaci spune că nu le poate da sfaturi, dar îi îndeamnă un singur lucru: să-i trimită pe copii la sport. "Eu nu pot să recomand copiilor, ci părinților. Să își îndrume copiii spre sport și altul va fi caracterul lor, mult mai puternic. (...) Marea majoritate a părinților fac marea greșeală și fac un împrumut la bancă să îi cumpere copilului un laptop și îl ține în casă. Nu, eu i-aș învăța să se ducă la fotbal; costă, dar merită! Admițând că acel copil nu ajunge mare fotbalist, va juca în Liga a III-a, pana la 32-33 de ani și sunt lipsiți de grijă. Au un salariu, ăla de 10-15 milioane (n.r. 1000-1500 de lei) și când termină fotbalul se duc și muncesc. Dacă este băiat deștept ajunge în Liga 1 și nu se duce repede să-și cumpere o mașină la mâna a doua și haine de firmă, de parcă merg cu eticheta pe afara să vadă lumea ce haine poartă, își pune banii de-o parte și atunci când se lasă de fotbal poate să înceapă o afacere cu banii aia. Iar dacă ajunge să joace în străinatate, nu mai are nevoie de bani nimeni din familia lui vreodată."

"De la Pitești la Satu Mare găsesc 40 de tineri de Liga Întâi!" Antrenor de succes, Ilie Balaci are acumulate în palmares multe titluri importante, printre care Cupa Campionilor Africii, Cupa Campionilor Golfului și Supercupa Asiei, dar are un regret: nu a ajuns să câștige nimic pentru Romania cu echipa lui de suflet, Universitatea Craiova. Este însă convins că țara noastră are foarte mulți tineri talentați. "Dacă o iau de la Pitești spre vest, până la Satu Mare, nu îmi trebuie mai mult de o luna să găsescu 40 de tineri până în 20 de ani care pot să joace fluent în Liga 1. " Acum, la mai bine de 40 de ani de când a debutat la Echipa Natională a României, pe când avea doar 17 ani și jumătate, despre Ilie Balaci putem spune cu certitudine că este un exemplu. Este un exemplu de urmat, nu numai pentru tinerii fotbaliști, ci și pentru toți cei care vor să facă sport de performanță.

bottom of page