top of page

EXCLUSIV: Povestea incredibilă a Olimpiei Purendea, antrenor Emerit al tenisului de masă. Cum a răma


Când vorbeşte despre tenisul de masă, sportul pe care Olimpia Purendea îl practică de-o viaţă, ochii i se umplu de lumină. O lumină intensă, care ne-a făcut să vrem să aflăm mai multe despre începuturile ei în această lume specială a sportivilor. Povestea Antrenorului Emerit tenis de masă este, fără doar şi poate, demnă de dat ca exemplu pentru generaţiile care vin din urmă. "Am inceput tenisul de masă la 5 ani, sora mea mă aducea în cârcă de la antrenamente" Olimpia Purendea avea doar 5 ani când a pus prima dată mâna pe o paletă. Cea care i-a strecurat în inimă pasiunea pentru acest sport a fost sora ei mai mare, Mihaela. Amândouă mergeau la antrenamente, alături de alţi copii de la blocul din Năvodari unde locuiau. "Eu eram cea mai mică din bloc şi la un moment dat toţi copiii dispăreau. <<Unde se duc? Unde se duc?>>... La tenis de masă se duceau şi fetele şi băieţi şi m-am luat şi eu, lipa-lipa, după ei. La antrenamente eu nu aveam loc la mese, îmi dadeau şi mie o paletă şi mă lăsau la perete. La un moment dat m-am supărat şi i-am spus antrenorului: << eu nu mai vin la tine aici, că nu mă laşi la masă!>>". Mică, extrem încăpăţânaţă şi pe alocuri obraznică, după cum o caracteriza propria mamă, Olimpia a reuşit să atragă atenţia asupra calităţilor ei de viitoare mare tenismenă. "De gura mea, m-au băgat şi la masă şi când au văzut că dau şi forehand şi cu rever şi că dau chiar bine, până la urmă antrenorul m-a luat în seamă şi am început să îi bat pe cei mai mari. (...) Când mă întorceam de la antrenamente cu sora mea, Mihaela (n.r. cu 2 ani mai mare la vârstă), eu eram obosită şi mă opream la mijlocul drumului şi spuneam că nu mai vreau să merg. Săraca mă lua de mână sau în cârcă şi aşa mă ducea acasă." "La 20 de ani am devenit cel mai tânăr antrenor"

La finalul clasei a 7-a, Olimpia mergea deja la o sală de antrenamente mult mai performantă. La scurt timp, adolescenta a luat şi primul titlu important: locul I cu echipa. La terminarea liceului, destinul i-a scos în cale Olimpiei o oportunitate rară pentru acele timpuri, posibilitatea de a deveni antrenor. "În 1989 (n.r. după Revoluţie) când s-au deschis toate frontierele, Federaţia a rămas fără antrenor în ţară; mulţi au plecat în străinătate. Pentru a completa locurile, s-au gândit să facă un curs de antrenori mai rapid, aşa că pe cel de 3 ani l-au scurtat la numai 2 ani. Am terminat liceul în 1989 şi pentru că nu am luat la facultate, antrenorul mi-a spus să merg la şcoala de antrenori. Am devenit antrenor chiar la clubul la care am fost sportiv. Era atât de greu, astăzi le spuneam bună ziua profesorilor şi a doua zi îmi spuneau 'Săru' mâna'. Mi se părea neobişnuit că profesorul pe care eu îl admiram să îmi spună săru' mâna. Mă simţeam ca un copil, am fost cel mai tânăr antrenor--la 20 de ani eu antrenam copii care câştigau campionate naţionale." Pasiunea pentru tenisul de masă a făcut-o pe Olimpia Purendea, transformată din proaspăt absolventă de liceu în doamnă antrenor, să primească în 1991 un prim premiu. "În 1991 la Constanţa am fost premiată de doamna Francu Elena, pentru fair-play. Venise de la Caraş-Severin cu un copil şi urma să fie dat afară din competiţie pentru un lucru minor, nu îmi mai aduc aminte de ce. Eu m-am dus şi am spus să nu fie dat afară, că mă retrag eu şi copiii mei, care eram din Constanţa, şi să intre el în locul nostru." "În 2005, după ce m-am întors de la Paleta de Argint am rămas fără loc de muncă" În cei 15 ani de antrenorat la clubul sportiv din Constanţa, prin mâna Olimpiei Purendea au trecut sportive de succes precum: Necula Iulia, Alexandra Chirimatli şi Elizabeta Samara, fete care au obţinut titluri de campioane naţionale, europene şi mondiale. Dintre toate, cu Samara antrenoarea Olimpia a legat o relaţie mai specială.

"Eliza (n.r. Elizabeta Samara) având 8 ani, eu am mers cu ea la toate concursurile. Eram un fel de mami. Era un lucru care îmi strângea inima. Ea câştiga mereu şi primea doar o diplomă şi o medalie, aşa că mama ei venea şi-mi aducea o papuşă sau ceva dulce pentru Eliza. Îmi spunea să-i spun copilei că este de la domnul care a premiat-o, dar că a uitat să i-o dea pe podium şi că m-a rugat să i-o dau eu. Era atât de fericită când primea fel şi fel de jucării! (...) Pentru rezultatul Alexandrei Chirimatli am luat şi eu titlu de Antrenor Emerit. Mi l-au acordat după ani mulţi de rezultate bune. În 2001 am câştigat renumitul trofeu Paleta de Argint cu echipa de băieţi şi cu echipa de fete am luat locul I." Şi chiar dacă pe majoritatea copiilor care i-au trecut prin mâini i-a condus spre cele mai înalte culmi, în vara lui 2005, Olimpia a primit lovitura de graţie. Postul ei de antrenor de la clubul sportiv din Constanţa s-a ocupat peste noapte. "În 2005, când eram şi eu profesor (n.r. între timp Olimpia Purendea terminase şi facultatea de sport) şi spuneam că nu o să mai am probleme, după ce am venit de la Paleta de Argint, nici măcar un profesor sau director ci doamna secretară mi-a spus că postul meu a fost ocupat de un student de la Craiova.(...) Am văzut toate locurile şi trebuia să fac 3 ore la Lumina, 5 ore la Ovidiu şi tot aşa, ca să-mi fac norma de 18 ore pe săptămână. Nu aveam cum, fizic nu puteam să mă plimb prin tot judeţul. Nici prin gând nu îmi trecea că o să ajung în Bucureşti. " În Capitală, Olimpia Purendea a trebuit să o ia de la zero. Prestigiul de mare antrenor de la Constanţa parcă s-a încăpăţânat să rămână acolo, iar în Bucureşti toată cariera ei se resetase. A dat examen şi a intrat la Clubul Şcolar Sportiv nr.1, dar aici s-a lovit ca de un zid de neajunsurile sistemului. Vara lui 2015 a venit însă cu un succes imens. Sportivii pe care îi antrenează cu mulă pasiune: Andrei Istrate, Luca Oprea, Alexandra Ioniţă, Ioana Băiaşu, Maria Gârlea şi Dragoş Bujor (n.r. despre ultimii doi copii am scris şi în Jurnalul de Sport la rubrica Sporturi Individuale/ Tenis de Masă) au reuşit să cucereasca pentru Bucureşti, după 26 de ani, cel mai râvnit trofeu, PALETA DE ARGINT. Şi tot în 2015 echipa de băieţi a ieşit CAMPIOANĂ NAŢIONALĂ, iar fetele au luat locul III. Andrei Istrate a obţinut, la individual, locul al III-lea la Campionatul Naţional.


bottom of page